tisdag 6 januari 2009

Kortare inlägg samt recept

Oj, mitt förra inlägg blev visst alldeles för långt. Jag är en ovan bloggare. I fortsättningen får det bli flera korta. Här kommer ett (kort) recept på en ljuvlig citron/avocadopaj som maken och jag alldeles nyss avnjöt. Och en fasansfullt dålig bild.


Citron- och avocadopaj (med cheescakekänsla)

Botten:

2 dl valfria nötter (naturella orostade), jag tog hälften valnötter och hälften cashew
en näve dadlar utan kärna
en näve kokosflingor

Mixa och tryck ut i en pajform

Fyllning:

2 st fina avocado
1 dl kokosolja (kallpressad, finns i hälsokost)
saft och skal från 1/2 citron (eller lime)
2 msk agavenektar eller lönnsirap

Mixa och lägg i pajformen. Frys ett par timmar. Servera med skivad banan.

Det är en himla läcker känsla att äta något så gott som samtidigt innehåller näring man behöver. Det är väl det söta som är lite onödigt bara. När jag diskade formen efter chokladpajen jag gjorde i går blev jag överraskad av hur lätt allting lossnade och försvann från formen. Jag antar att det händer liknande grejer i tarmarna! Huvva vad det annars ska fastna av kleggigt vetemjöl och dylikt därinne... men nu slinker det bara igenom lätt som en plätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar